شهر ارواح

اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی

شهر ارواح

اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی

معراج و سفر به طائف

پیش از هجرت به مدینه که در ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد، دو واقعه در زندگى پیامبر مکرم (ص) پیش آمد که به ذکر مختصرى از آن مى پردازیم :

در سال دهم بعثت (معراج) پیغمبر اکرم (ص) اتفاق افتاد و آن سفرى بود که به امر خداوند متعال و به همراه امین وحى (جبرئیل) و بر مرکب فضا پیمایى به نام (براق) انجام شد. پیامبر (ص) این سفر با شکوه را از خانه امّ هانى خواهر امیرالمؤ منین على (ع) آغاز کرد و با همان مرکب به سوى بیت المقدس یا مسجدالاقصى روانه شد، و از بیت اللحم که زادگاه حضرت مسیح است و منازل انبیاء (ع)  دیدن فرمود. سپس سفر آسمانى خود را آغاز نمود و از مخلوقات آسمانى و بهشت و دوزخ بازدید به عمل آورد، و در نتیجه از رموز و اسرار هستى و وسعت عالم خلقت و آثار قدرت بى پایان حق تعالى آگاه شد و به «سدرة المنتهی» رفت و آنرا سراپا پوشیده از شکوه و جلال و عظمت دید. سپس از همان راهى که آمده بود به زادگاه خود بازگشت و از مرکب فضا پیماى خود پیش از طلوع فجر در خانه (امّ هانى) پایین آمد. به عقیده شیعه این سفر جسمانى بوده است نه روحانى چنانکه بعضى گفته اند. در قرآن کریم در سوره (اسراء) از این سفر با شکوه بدین صورت یاد شده است :

منزّه است خدایى که شبانگاه بنده خویش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى که اطراف آن را برکت داده است سیر داد، تا آیتهاى خویش ‍ را به او نشان دهد و خدا شنوا و بیناست.

در همین سال و در شب معراج خداوند دستور داده است که امت پیامبر خاتم (ص) هر شبانه روز پنج وعده نماز بخوانند و عبادت پروردگار جهان نمایند، که نماز معراج روحانى مؤ من است .

 

حادثه دیگر سفر حضرت محمّد (ص) است به طائف. در سال یازدهم بعثت بر اثر خفقان محیط مکه و آزار بت پرستان و کینه توزى مکیان، پیامبر (ص) خواست به محیط دیگرى برود. یکه و تنها راه طائف را در پیش ‍ گرفت تا با سران قبایل (ثقیف) تماس بگیرد، و آیین اسلام را به آنها بشناساند. امّا آن مردم سخت دل به سخنان رسول مکرم (ص) گوش ندادند و حبشى بناى اذیت و آزار حضرت محمّد (ص) را گذاشتند. رسول اکرم (ص) چند روز در (نخله) بین راه طائف و مکه ماند و چون از کینه توزى و دشمنى بت پرستان بیمناک بود؛ مى خواست کسى را بجوید - که بنا به رسم آن زمان- او را در بازگشت به مکه امان دهد. از این رو شخصى را به مکه فرستاد و از (مطعم بن عدى) امان خواست. مطعم حفظ جان رسول مکرم (ص) را به عهده گرفت و در حق پیامبر خدا (ص) نیکى کرد. بعدها حضرت محمّد (ص) بارها از نیکى و محبت او در حق خود یاد مى فرمود.
نظرات 4 + ارسال نظر
رضا جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 23:13 http://hoof.blogsky.com

سلام دوست عزیز. وبلاگ من به روزه اگه افتخار بدین خوشحال میشم.منتظرم.

لیلی شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:34 http://archi85.blogsky.com

سلام وبلاگ قشنگی داری به ما هم سر بزن اگه اهل معماری هستی...

ویدا دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:06 http://www.vida.it.tt

بابا این چی بود نوشتی تو وبلاگ استادم.بهم الن صفر میده دیوونه

یعنی چی؟
متوجه منظورتون نشدم؟
استادتون؟
چی نوشتم؟
؟؟؟

مهدی دوشنبه 30 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 13:22

بسیار بسیار زیبا بود
ولی ای کاش میشد کوپی کرد

سلام آقا مهدی
ممنون
دوست عزیز در حال حاضر امکان کپی برداری هست و شما برای کپی برداری می توانید از درگ اند دراپ استفاده کنید.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد