شهر ارواح

اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی

شهر ارواح

اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی

جنگها یا غزوه هاى پیغمبر(ص)

دشمن کینه توز دیرین اسلام یعنى کفار مکه در صدد بودند بهر صورتى امکان دارد - جامعه نوپاى اسلامى را با شکست مواجه کنند- بدین جهت به جنگهایى دست زدند. پیامبر اکرم(ص) نیز براى دفاع دستور آمادگى مسلمانان را صادر فرمود. بنابراین در مدینه از آغاز گسترش اسلام جنگهایى اتفاق افتاده است که به اختصار از آنها یاد مى کنیم. این نکته را هم باید به یاد داشت: که جنگهایى که رسول اکرم(ص) شخصا در آن شرکت فرموده است (غزوه) و بقیه جنگهایى را که در زمان پیامبر(ص) واقع شده (سریه) مى نامند.

 

 

 

غزوه بدر 

در سال دوم هجرت جنگ بدر پیش آمد. در این جنگ نابرابر تعداد لشکر دشمن 950 نفر بود با آمادگى رزمى، امّا عده مسلمانان فقط 313 نفر بود. مسلمانان با نیروى ایمان و با فداکارى کامل جنگیدند و در مدتى کوتاه دشمنان خود را شکست دادند. کفار با 70 کشته و 70 اسیر و بر جاى گذاشتن غنائم جنگى بسیار فرار کردند و دشمن سرسخت اسلام ابوجهل نیز در این جنگ کشته شد. این پیروزى سر فصل پیروزیهاى دیگر شد.

  

تغییر قبله 

در همین سال از سوى خداوند متعال دستور آمد مسلمانان از سوى (بیت المقدس) به سوى (کعبه) نماز بگزارند. علت این امر آن بود که یهودیان نداشتن قبله دیگرى را براى اسلام دین کامل، نقص شمردند و به جهانى بودن اسلام باور نداشتند. مسجد ذوقبلتین (داراى دو قبله) یادگار آن واقعه مهم است .

 

 جنگ احد 

یک سال بعد از جنگ بدر، دشمنان اسلام با تجهیزاتى سه برابر جنگ بدر به قصدانتقام به سوى مدینه حرکت کردند. پیامبر(ص) با یاران مشورت کرد و در نتیجه قرارشد در کناره کوه احد صف آرایى کنند. در آغاز جنگ، مسلمانان - با عده کم ولى با نیروى ایمان زیاد- پیروز شدند، ولى به خاطر آنکه محافظان دره اى که در پشت بود، سنگر رابه طمع غنیمت هاى جنگى ترک کردند، شکستى بر لشکریان اسلام وارد شد و عده اى ازجمله حمزه عموى دلاور پیامبر(ص) کشته شدند ولى بر اثر فداکاریهاى على(ع) که زخم بسیار برداشته بود و دیگر دلاوران و شیوه تازه اى که پیامبر در جنگ احد به کاربست، دیگر بار مسلمانان گرد آمدند و به تعقیب دشمن زبون شده پرداختند و سرانجام این جنگ به پیروزى انجامید.

  

غزوه خندق (یا احزاب)

جمعى از یهودیان از جمله قبیله (نبى نضیر) در مدینه بسر مى بردند. پیامبر(ص) در ابتداى کار یا آنان پیمان دوستى و همکارى بست ولى اینان همیشه با نفاق و دورویى در صدد بودند که ضربت خود را بر اسلام وارد کنند. پیامبر مکرم(ص) با همه راءفت و رحمت در برابر نفاق و توطئه، گذشت نمى فرمود و منافق را تنبیه مى کرد.

طایفه بنى نضیر وقتى در مدینه نقش هاى خود را نقش بر آب دیدند با مشرکان مکه و چند طایفه دیگر همدست شدند و در سال پنجم هجرت، سپاه عظیمى که شامل ده هزار نفر مرد شمشیر زن بود به فرماندهى ابوسفیان به قصد ریشه کن کردن اسلام به مدینه حمله کردند. زمان آزمایش ‍ و فداکارى بود. مسلمانان با مشورت سلمان فارسى و پذیرش پیامبر مکرم(ص) خندقى در اطراف مدینه کندند. دشمن به مدینه آمد. یکباره با خندقى وسیع روبرو شد. یهودیان (بنى قریظه) مانند دیگر یهودیان بناى خیانت و نفاق گذاشتند. لحظه هاى سخت و بحرانى در پیش بود.

پیامبر مکرم(ص) با طرحهاى جالب جنگى صفوف دشمن را آشفته ساخت. عمرو بن عبدود، سردار کم نظیر مکه در جنگ تن به تن با على(ع) کشته شد. با ضربتى که از عبادت جن و انس بیشتر ارزش داشت ضربتى کارى و مؤ ثر. دشمن به وحشت افتاد. بدبینى بین مهاجمان و یهودیان، کمى آذوقه، تند بادهاى شدید شبانه، خستگى زیاد، همه و همه باعث شد که پیروزى نصیب لشکر اسلام گردد و لشکریان کفر به سوى مکه فرار کنند.

 

نظرات 6 + ارسال نظر
pesarak جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:53 http://www.hezar-o-yekshab.blogspot.com

خوب بود. به منم سر بزن

رئوفه(حسرت پرواز) جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:55 http://www.hasrate-parvaaz.blogsky.com

سلام دوست گلم.آپم و چشم به راه.تنهام نذار.شاد باشی

سجاد شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 13:00 http://www.ali-l.blogfa.com


سلام

ممنون از نظری که دادی

لینکتو شهر ارواح کردم

ما رو فراموش نکنی

رضا شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 13:27 http://hoof.bogsky.com

سلام دوست خوبم به روزم و مثل همیشه منتظر حضور سبزتون هستم

رئوفه-حسرت پرواز شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 21:34 http://www.hasrate-parvaaz.blogsky.com

سلام عزیزم.ممنون از این همه لطفی که به من و وبلاگ ناچیزم داری.خیلی خیلی خوشحالم کرددی بهم سر زدی.بازم تنهام نذار.شاد باشی
و میدانی که جاودانگی شادیت آرزوی من است پس برای محقق شدنش
همیشه بخند

ویدا چهارشنبه 4 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 23:48 http://www.vida.it.tt

سلام.وبت عالیه پیش منم بیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد